24 februari 2009

Härlig är våren

Tisdagförmiddagar står det LEDIG på mitt schema och idag njöt vi verkligen av den. Lång sovmorgon, frukost i lugn och ro och sedan en promenad till Pildammsparken. Yrsa börjar bli riktigt duktig på hundmöten nu. Eller ja, med Yrsamått mätt... Det går att få viss kontakt med henne nuförtiden vilket betyder att både tillsägelser och beröm har lättare för att nå fram. Det känns som vi har tagit ett stort kliv framåt, vi kan komma närmare hundarna vi möter, matte behöver skämmas mindre för sin odåga och vi (läs jag) har fått lite ny energi att träna vidare. Det känns skönt att jag äntligen äntligen har hittat ett sätt som ger resultat!
Här i Malmö sken solen- och VÄRMDE! Det var nästan så att vinterjackan kändes för varm ett tag. I parken blev det inte mycket promenerande, istället tränade vi lite lydnad och jag lade ett litet spår. Jag tror spåra är det roligaste både jag och gurkan vet! Det är synd och skam att vi inte bor bättre till, ett spår i Pildammsparken blir ju just därefter... Men det är så häftigt att se sin normalt ofokuserade hund ånga fram med nosen i backen och till slut hitta fram till just den där pinnen som du lagt i slutet. Få saker slår det faktiskt...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej på er.
Vilken duktig Yrsa, ligga o vänta på maten så länge!!!
Igår startade vi rallykurs avancerad på en blöt o lerig plan, men det var himla roligt iaf.
Ha en go helg.
KRAMAR från oss.
Boel