21 oktober 2006

Sen sist

Var ett bra tag sen jag uppdaterade nu.
Sen sist har Yrsa hunnit bli 9 hela månader och väger numera 19 kilo. Stora tjejen. Löpet har inte kommit igång än men har för mig att allt upp till ett år är normalt. Ju senare desto bättre tycker jag....
I onsdags var det sista gången på grundkursen hos brukshundklubben. Synd att den redan är slut, hade gärna fortsatt men vi får väl försöka träna vidare själva, jag och Yrsa. Det har varit en bra kurs. Jag har lärt mig massor, Yrsa lite mindre, hehhe... Socialt har grundkursen varit kanon för Yrsas del, hon behöver det, och jag behöver lära mig hur jag ska hantera hennes aggressivitet mot okända hundar, men hade vi inte haft det problemet hade grundkursen inte varit lika givande, rent färdighetsmässigt. Hansi och Boel har ju hjälpt oss med en del lydnad. Jag skyndar gärna långsamt.
Spårat har vi också gjort. En gång med kursen och en gång med Hansi och Boel. Det är himla kul och Yrsa är duktig! Tycker jag iallafall! Hon älskar att spåra! Vi var ute i skogen och gick med pappa och Åsa och pojken Åsa passar. Pappa och Mihail gick och gömde sig i skogen så fick Yrsa spåra upp dem. Hon skötte sig jättebra, fick upp spåret, nosen i backen. Sen kom vi till stället där de vikit av en bit för att kunna gömma sig och då stökade jag till det. Jag hade nämligen fått syn på pappa och Mihail och trodde att Yrsa hade tappat spåret helt, men sen fick jag höra att där hon hade lyft på nosen och blivit lite förvirrade var där de vinklat av. Så jag förstörde det för henne... Ändå kul att se att hon visste vad det handlade om och att hon faktiskt skulle kunna leta upp någon som gått vilse i skogen, åtminstone någon hon känner...

Inga kommentarer: