15 oktober 2007

Tävling Två

I söndagsmorse ringde klockan inte fullt så tidigt som helgen innan men fortfarande mer eller mindre mitt i natten! Den här gången bar det av till Oxie BK som inte alls ligger i Oxie utan endast fem minuters bilfärd från mig. Därför tog jag bilen själv idag och vid halv åtta mötte vi upp de andra från klubben. Orutinerad som man är har jag ännu inte inhandlat vare sig lyxig bur (alltså har Yrsa fått sitta i bilen så länge och det går ju bra så länge det inte är varmt men är inte så skoj här i ligisttrakter) eller uppfällbar stol. Som tur var hade den finska lapphunden Bexs matte en extra stol i bilen som jag fick låna.
Efter anmälan var det dags för banvandring och den här gången var agilityklassen först ut. Banan såg så rolig ut att jag tyckte det var riktigt tråkigt att Yrsa inte tar alla hindren! Och domaren var den sötaste och snällaste från Danmark. Innan banvandringen hade han en liten genomgång av reglerna eftersom, som han sa, många kanske tävlade för första gången. Sen att hälften inte förstod vad han sa spelade mindre roll- det var ju omtänksamt!
Hur som helst, när det var vår tur var Yrsa mest intresserad av att nosa på balansbommen och vi fick ganska snabbt tre vägran och därmed en diskning. Men vi fortsatte banan och överlag gick det relativt bra. Det var ett par gånger Yrsa var på väg ut mot en annan hund (gulp! hemska tanke!) men hon kom tillbaka. Till och med den platta tunneln tog hon! Jag vet inte vad som hände med henne på träningen sist men hon tog den ena platta tunneln efter den andra och tyckte det var skitlajbans! Hoppas det håller i sig!
Hoppklassen, där vi faktiskt har en chans, gick mindre bra. Det var flera ekipage strukna före oss så plötsligt var det vår tur utan att jag var riktigt beredd. Och Yrsa hon var heltaggad och lyssnade knappt på vad jag sa. Vi sprang mest runt som yra höns och det var säkert en syn för gudar....
Så ska jag sammanfatta vår lilla tävlingssäsong så gick det bäst i Trelleborg men båda tävlingarna var lika roliga! Nu är det ett par gånger kvar på fortsättningskursen och till våren är vi anmälda till en träningsgrupp. Frågan är bara vad vi ska sysselsätta oss med hela långa vintern...?

Inga kommentarer: