5 december 2006

Flexikoppel

Det finns de som vet hur man hanterar flexikoppel. Och så finns det de som inte vet.
Igår stötte jag och Yrsa på en tant som inte vet. Hon stod och pratade med en man och hade ryggen vänd mot mig och Yrsa så hon inte såg oss. Hennes hund får syn på Yrsa och sätter iväg mot oss, vilt skällande och med väldigt hotfullt kroppsspråk. Både jag och Yrsa blir skiträdda för det ser ju ut som om hunden är lös och kommer flyga på oss. Det tar flera sekunder innan tanten hinner reagera- det vill säga vända sig om och trycka ner knappen på kopplet så det hindras. Tur för tanten att jag och Yrsa gick på andra sidan vägen för annars tror jag att jag hade sparkat hennes hund i huvudet.
Jag är så trött på folk som inte tar ansvar för sina hundar. Yrsa är ju som Yrsa är men det är egentligen inte så konstigt att det inte blivit så mycket bättre trots att vi tränar på att hon ska tycka det är okej med andra hundar. Jag vet inte hur många hundar som har kommit utflygande från tomter och trädgårdar. Jag är den första att erkänna att det inte går att alltid ha hundraprocentig kontroll på sin hund och att den inte alltid lyder, men då kan man åtminstone ha vett att be om ursäkt och visa att man är medveten om att man gjort fel. All heder till sådana människor. Och till alla er som likt en struts sticker huvudet i sanden och springer och gömmer er när er hund inte lyder- dra något gammal över er!!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med, det finns både hundägare och hundförare. Tacka vet jag hundförare, de ta´r ansvar.

Kommer ni på hundpromenaden kommande söndag 10/12?

Hansi

Anonym sa...

"sparkat i huvudet" haha. Du är inte att leka med. Dogzilla.

Rebecca & Yrsa sa...

Om det är det som krävs för att skydda min hund från att bitas och bli biten- ja, då sparkar jag.