24 augusti 2006

Lavendel

Hansi hade hört att om man droppade några droppar lavendelolja på hunden skulle fästingarna hålla sig borta så innan vi började spårträningen i tisdags gjorde vi det för att testa. Hittills har jag bara hittat en fästing som bitit sig fast på Yrsa, däremot ett par stycken som kröp omkring i pälsen. Så det verkar ju faktiskt som om det har haft effekt.
Iallafall, samma dag som vi spårat hade jag tvättat och bäddat sängen med rena lakan. Det luktar ju en del när de är alldeles nytvättade och jag kan säga att lavendeloljan också luktar en hel del! Yrsa har ju börjat sova i sängen, åtminstone i början av natten, och jag kan säga att det var rätt så mycket dofter den natten! Det var nästan så jag inte klarade av det, trodde nästan att hjärnan skulle upplösas...

Inga kommentarer: