3 juni 2006

Kusin

Yrsa har fått en "kusin"! Han heter Rocky, är ett år gammal och en blandning mellan golden retriever, schäfer och bordercollie. Han ska bo hos min lillebror, Robin, och igår träffade vi dem för första gången. Yrsa tyckte han var väldigt läskig till en början, gjorde en del utfall, den lilla grisen. Som tur är verkar Rocky vara en snäll hund. Han lät henne hållas och fortsatte att vifta på svansen. Precis när de höll på att bekanta sig kom det en man med en labrador. Han frågade om hundarna fick hälsa och trots att jag förklarade hur Yrsa var och att hon bara var en liten valp envisades han med att släppa in sin hund till våra. Hon är ju så snäll, det kommer säkert gå bra! Jo, hans hund är säkert jättesnäll, men jag vet ju bara hur Yrsa är mot nya hundar och man vet aldrig hur en snäll hund reagerar när en stöddig liten valp börjar göra utfall samtidigt som hon viftar på svansen. Sen kan även en snäll hund vara en skrämmande upplevelse för en osäker valp, särskilt en bufflig labrador. Men eftersom vi var på hundängen kunde jag ju knappast förbjuda honom att släppa sin hund, tänkte att jag får väl se hur det utvecklas, klarar Yrsa inte av situationen får vi väl gå. Nu gick det bra. Labben brydde sig mest om Rocky, och Rocky mest om labben så det visade sig snarare vara bra. Tog fokus från Yrsa och hon kunde på avstånd kolla in de andra hundarna och när de sprang runt och lekte kunde inte Yrsa riktig kontrollera sig själv, hon var ju bara tvungen att vara med! Fast matte var hon ju tvungen att hålla koll på också förstås!

Inga kommentarer: