6 november 2006

Agility




Yrsas idol, groenendaelhanen Zaro har parat en tik som heter Etna. Hon är agilitychampion och igår hade Hansi och Boel ordnat så att Mia, hennes ägare, höll en liten "inspirationslektion" för kursen Hansi håller i. Jag och Yrsa fick privilegiet att följa med för att få en liten lektion innan kursen började. Och gud vad skoj det var! Det tyckte både jag och Yrsa.
Vi fick prova två grejer- hoppa över ett lågt hinder och springa genom den långa tunneln. Tunneln var jäääääääätteläääääääskig i början tyckte Yrsa och hon totalvägrade först att gå in i den. Men med lite milt tvång och mycket skinka inkastad i tunneln gick det fint till slut. När hon väl hade upptäckt att den inte var så farlig utan att man faktiskt fick beröm och massa godis hann hon knappt ut innan hon vände och sprang tillbaka genom den igen! Yrsa var en LYCKLIG hund igår. Det här ska vi fortsätta med och förhoppningsvis kan det bli en kurs i vår. Än så länge är Yrsa för liten för att träna agility på någon högre nivå, men det är ju aldrig fel att prova på lite, lägga grunderna. Behöver jag tillägga att Yrsa är totalt fokuserad på godiset som ligger utanför bilden? Hehe...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Trodde först att Yrsa inte skulle gå genom tunneln. Vad jag bedrog mig. Rebecca hade all schå att släpa Yrsa från tunneln. Yrsa ville gärna springa fram och åter.

Det var verkligen en rolig lektion i agility som Mia bjöd på. Hansis kursdeltagare hade minst lika skoj med sina hundar.

Anonym sa...

Nej det behöver du nog inte säga. Exakt vad jag tänkte innan jag ens läste texten. Inget poker-face, den där Yrsa...