30 maj 2006

Hundpromenad



I

Idag har jag och Yrsa varit på hundpromenad med Hansi, Boel och deras hundar plus en gordonsetter som heter Resa. Yrsa hade träffat Zaro en gång tidigare, då tyckte hon att han var STOOR, men de andra hundarna träffade hon för första gången idag. Hon skällde en del precis när vi hoppat ur bilen, tror det var mest för att de andra hundarna skällde, hon ville väl inte vara sämre. Hon var väldigt nyfiken, ville gärna fram och hälsa. Det är lång väg kvar men jag tycker faktiskt att det har blivit lite bättre, hundmötena. Efter en stund gjorde hon lekinviter till alla de andra hundarna och senare fick hon busa av sig tillsammans med dem och då var hon verkligen i sitt esse.
När hundarna hade fått hälsa gick vi en promenad tillsammans i Malenskogen. Vi gjorde lite övningar på vägen, till exempel gick jag och Yrsa till sidan medan de andra hundarna passerade oss, eller så gjorde vi tvärtom, att jag och Yrsa fick passera de andra hundarna. Yrsa skötte sig jättebra, hon var väldigt duktig, men jag fick lite skäll för att jag inte berömde tillräckligt... hehe... :-)
Till slut hamnade vi på hundängen som är inhägnad och där tränade vi lite lydnad. Hansi är instruktör på Halmstads Brukshundsklubb och ägare av tre groenendaelare så bättre hjälp kunde jag och Yrsa inte få! Yrsa är så duktig, jag blir så stolt över henne när hon fattar något trots mina bristfälliga kunskaper. Allt är väldigt lätt i teorin, mycket svårare i praktiken! Bara en sån sak som att ha godiset i vänster hand och kopplet i höger- tvärtemot hur jag brukar ha det, så det får väl jag träna på lite grann. Höger och vänster, haha!
Eftermiddagen har verkligen varit suverän och jag och Yrsa ser framemot nästa tisdag!

Inga kommentarer: