25 april 2006

Måndag

Igår var det dags för Yrsa att vara hos Åsa och pappa hela dagen medan jag jobbade. Åsa hade ett möte hon var tvungen att gå på innan jag slutat så Yrsa fick vara hos pappa i affären ett tag. Men det gick jättebra, hon vinner allas hjärtan, alla tycker hon är jättesöt! När jag kom för att hämta henne blev hon jätteglad och busade och lekte och bet och hade sig. Kul att se henne så busig! Hon har mest sovit sen hon kom men hon leker mer och mer. Det är ju mycket nytt så det är förståeligt. Och hon har ju faktiskt inte varit här så länge än, även om det känns som om hon har varit här alltid.
Maten funkar också bra, hon äter av vartannat mål ungefär så det får jag väl vara nöjd med. Och sover hela natten på sin turkosa filt bredvid min säng. Hon har väckt mig ett par gånger genom att slå tassarna i huvudet på mig men när hon märker att jag inte är på lekhumör lägger hon sig snabbt tillrätta igen.
Igår mötte vi även grannhunden som bor i samma trappuppgång, en cairnterrier som heter Tindra. Yrsa morrade och skällde lite samtidigt som hon viftade på svansen innan hon försiktigt nosade på henne. Och idag träffade vi en annan grannhund. Han var lite läskigare tyckte Yrsa men hon var ändå nyfiken och ville gärna hälsa men vågade inte riktigt. Yrsa har en tendens att skicka dubbla signaler. Hon viftar på svansen samtidigt som hon morrar och skäller, så det är inte så konstigt om andra hundar inte riktigt förstår henne. De undrar nog vad det där är för en kaxig liten krabat som vågar sticka upp så där.
Vad gäller rumsrenheten har det hittills funkat bra. Det var bara igår kväll när vi nyss kommit hem som hon bajsade inne på vardagsrumsgolvet. Men det var mest mitt fel, jag hade för bråttom in. Hos pappa däremot har hon kissat inne tre gånger, alla gångerna precis när vi kommit in. Antar att hon inte vågar kissa ute där än eftersom det luktar av de andra hundarnas kiss. Och imorse hann vi inte ut innan hon var tvungen att sätta sig. Inte så lätt att hinna före en morgonnödig valp när man själv är alldeles nyvaken. Hon lär sig nog så småningom.
Jag har också köpt en sele till henne som man fäster i säkerhetsbälte så hon åker säkert. Hon är jätteduktig i bilen, lägger sig snabbt tillrätta eller sitter upp och kollar nyfiket ut.

1 kommentar:

Anonym sa...

Dubbla signaler...hon tycker nog det är spännande att möta andra hundar och visa vad hon går för. Jag kommer gärna och hälsar på efter Irland. Ser fram emot stt träffa Yrsa.